4 випадки, коли страхової виплати не вистачить на ремонт

4 випадки, коли не вистачить на ремонт

Ситуації, коли страхової виплати не вистачає на ремонт — не рідкісні. Чому так відбувається? Чи справедливо вчиняє страховик, який виплачує менше вартості ремонту?

Про те, як уникнути таких ситуацій та отримати кошти, яких бракує, розповів генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко.

З 21 вересня 2019 року максимальні суми виплат за договорами обов'язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів («автоцивілки») збільшилися на третину, і тепер складають:

  • 130 000 грн. – за шкоду «залізу» (автомобілю та іншому майну)
  • 260 000 грн. – за шкоду життю та здоров'ю.

За оцінками МТСБУ тільки в 1-2% аварій майновий збиток перевищував колишні ліміти (100 000 грн.). Але ось в загальній сумі виплат на такі страхові випадки припадало близько 6-7% виплачених страховиками грошей за «автоцивілкою».

Тобто у нас було мало постраждалих, які потрапляли в аварії зі збитком більшим, ніж максимальний ліміт. Але всі ці аварії були настільки істотні, що в загальній сумі виплат ці суми досить значні.

Зазначу відразу, нових лімітів знову буде недостатньо. Тому що одна велика аварія може завдати збитків на сотні тисяч гривень. Особливо ДТП за участю декількох авто. І саме тому в новому проекті закону щодо автоцивілки ми передбачимо поступове підвищення лімітів виплат зі страхування до мільйонів гривень.

Але проблема не тільки в тому, що максимальних сум недостатньо. Виплати не вистачає, тому що порядок врегулювання застарів — страховики застосовують франшизу, враховують знос і тп.

Випадок 1: Договір ОСЦПВ укладено з франшизою

Франшиза – це частина збитку, яка не компенсується страховою компанією відповідно до договору страхування. У ОСЦПВ розмір франшизи може становити до 2% від страхової суми за майновим збитком. Тобто зараз, після збільшення ліміту, франшиза буде 2600 грн. (раніше, до підвищення, вона була 2000 грн.)

Як потерпілому у ДТП отримати цю суму?

Звернутися до винуватця ДТП з вимогою компенсації збитку, інших варіантів немає. У новому законі про обов'язкове страхування відповідальності автовласників, над яким зараз йде робота, передбачений поступовий перехід до укладення договорів автоцивілки виключно без франшизи.

Випадок 2: Оформлення ДТП відбувається з використанням європротоколу

Європротокол – спеціальний бланк повідомлення про настання ДТП, який заповнюється водіями-учасниками ДТП на місці аварії, потім надається страховику і стає підставою для виплати страхового відшкодування. В Україні європротокол може заповнюватися як у паперовому вигляді, так і в електронній формі, з використанням системи «електронний європротокол».

Європротоколом можна скористатися тільки при певних умовах, і виплати по ДТП, оформленою з його допомогою, мають окремий розмір ліміту – 50 000 грн. і він залишився незмінним.

Якщо при оформленні ДТП у вас виникають сумніви, чи вкладається збиток в суму 50 000 грн., краще викликати поліцію і оформити ДТП за звичайною процедурою. В іншому випадку, страхова компанія не зможе виплатити більш 50 000 грн., і за компенсацією шкоди понад цього ліміту доведеться звертатися до винуватця ДТП.

Випадок 3: Виплата відбувається з урахуванням зносу автомобіля

Це одна з болючих тем в ОСЦПВ, і часта причина скарг клієнтів страхових компаній. Проте страхові компанії суворо дотримуються норм чинного закону «Про ОСЦПВ» і Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів. Знос вираховується як виходячи з термінів експлуатації автомобіля (5 років – для легкових автомобілів виробництва країн СНД; 7 років – для легкових авто інших країн), так і особливостей експлуатації і стану автомобіля, які позначені в Методиці.

Знос вираховується, якщо:

  • автомобіль експлуатується в інтенсивному режимі (фактичний пробіг щонайменше вдвічі більший за нормативний);
  • складові частини кузова, кабіни, рами відновлювали ремонтом або вони мають корозійні руйнування чи пошкодження у вигляді деформації;
  • автомобіль використовувався в режимі таксі, автомобіля спеціального призначення, та деяких інших випадках.

Компенсацію суми зносу потерпілий може отримати з винуватця ДТП добровільно або в судовому порядку.

Норма про виплату з урахуванням зносу є відверто застарілою і несправедливою. Зараз обговорюється можливість зміни принципу компенсації за таку шкоду автомобілів в новому законі «Про ОСЦПВ». У випадку, якщо законопроект буде прийнятий, потерпілому буде виплачуватися вся сума, необхідна для відновного ремонту авто.

Випадок 4: В одному ДТП постраждало кілька автомобілів

Як у такому випадку розраховується сума компенсації збитку? Загальна сума за шкоду майну всім постраждалим в одному ДТП дорівнює п'ятикратній сумі максимальної виплати, тобто зараз вона становить 5*130 тис. = 650 тис. грн.

Проте в законі «Про ОСЦПВ» прописано: у разі, якщо загальний розмір шкоди за одним страховим випадком перевищує п'ятикратну страхову суму (650 тис. грн.), відшкодування кожному потерпілому пропорційно зменшується. Тож в ряді випадків ДТП з великою кількістю пошкоджених авто або декількома автомобілями з істотним ушкодженнями, кожному потерпілому може бути виплачена компенсація, що не покриває всю суму збитку.

Тож що робити, якщо ремонт обійшовся дорожче, ніж страхова виплата:

  1. Отримати суму, якої бракує можна тільки з винуватця ДТП – добровільно або через суд.
  2. Щоб уникнути ситуацій, коли страхової виплати за автоцивілкою не вистачає для ремонту раджу укладати договір додаткової цивільної відповідальності та КАСКО. Принаймні до тих пір поки Верховна Рада не ухвалить новий закон «Про ОСЦПВ».

Скарги автовласників на страховиків і що робить МТСБУ

Скарги автовласників на страховиків

Чи добре страховики ОСЦПВ виконують свої зобов'язання, кому на них можна скаржитися і чи буде від цих скарг толк. Ці питання постають перед автовласниками при виборі страховика і у випадку проблем з виплатами. Розібратися в цих темах допоміг генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко. Як оцінити якість роботи і надійність страховика На сайті МТСБУ щоквартально розміщується графічний інформер «світлофор». За допомогою простої кольорової індикації він показує інтегральну оцінку кожного страховика за трьома основними показниками: «загальна оцінка діяльності», «якість врегулювання», «рівень скарг». Також щоквартально МТСБУ готує детальну інформацію про показники роботи кожного страховика ОСЦПВ (кількість договорів, сума премій, кількість і сума виплат, середній термін виплати, кількість і рівень скарг та ін). Ознайомитися з цими даними можна також на сайті Бюро. Скільки скарг на страховиків ОСЦПВ надходить в Бюро…

ДОКЛАДНІШЕ

Автострахування: основні моменти

Автострахування

«Бога взивай, а сам рук докладай». Ця приказка дуже підходить до теми страхування ризиків. Купуючи автомобіль, хочеш думати тільки про позитивні моменти його використання. І це правильно. Однак не варто забувати про те, що автомобіль — це засіб підвищеної небезпеки, а отже, підвищеної відповідальності. Адже його експлуатація пов’язана з ризиками нанесення шкоди як самому транспортному засобу та його власнику, так і третім особам. Тому сподіваємося на краще, але не забуваємо про необхідність страхувати свою відповідальність (можливі ризики, втрати). Про це подумав і законодавець, передбачивши обов’язкові форми страхування для власників транспортних засобів. Крім обов’язкового страхування, ніхто не позбавляє права автовласників додатково застосовувати добровільне страхування…

ДОКЛАДНІШЕ

Страхування КАСКО

КАСКО

КАСКО (від ісп. casco — шолом) - це страхування транспортного засобу (ТЗ) від ризиків, які можуть виникнути у процесі експлуатації автомобіля. Під «повним КАСКО» розуміється страхування від усіх можливих ризиків, в той час як «часткове КАСКО» покриває лише деякі ризики. Під страхуванням КАСКО розуміється тільки страхування самих транспортних засобів і воно не включає в себе страхування відповідальності перед третіми особами, страхування водія та пасажирів, майна (страхування карго), що перевозиться в автомобілі. Об'єкти страхування Об'єктами страхування каско є засоби наземного транспорту — вантажні, легкові, спеціальні автомобілі, мотоцикли, причепи…

ДОКЛАДНІШЕ

Популярні публікації

Страхування фінансових ризиків

Історія страхування: Середньовічна епоха (Середньовіччя)

Основні поради щодо водіння влітку

Чи слід страхувати вантаж, якщо відповідальність застрахована?

Чому не виходить страхувати від хакерських атак і технічних збоїв?